Onlangs mocht ik meemaken wat sponsoring voor amateur-sportclubs betekent. En andersom! Op uitnodiging van DSV Full Speed, vloog ik mee op trainingskamp. Niet naar de koude en natte Veluwe, maar naar het zonnige Torremolinos. “Snoepreissie, Marc?” Ook, maar dan wel één met de fijne smaak van verbinding.
5 dagen beleving
Full Speed ging naar Spanje met het eerste en tweede team, inclusief trainers en staf. De reis en het programma werden verzorgd door Trainingskampen.nl. Uit hun aanbod van activiteiten had hoofdtrainer Frank Verhaar een lekker programma samengesteld. Er werd getraind in een mooi voetbalcomplex en op het strand. In een echt stadion in Malaga speelden de jongens een wedstrijd tegen een andere amateurvereniging, onder leiding van officiële scheids- en lijnrechters.
Om de trainingsactiviteiten heen was ruimte voor actieve ontspanning: Voetgolf en Padel. Padel is de nummer 2 sport van Spanje en groeit ook in Nederland supersnel. En om al dit actieve gedoe heen kwam bovendien de inwendige mens niks tekort.
Optimale verbinding
Dankzij de sponsors kon Full Speed deze reis maken. De sponsors gingen gewoon mee! Ik voelde en zag de verbinding tussen spelers, staf, bestuur en sponsors. Dit is niet zomaar geld overmaken, maar samen aan iets moois bouwen. Sommige Delftse sponsoren verbinden hun naam dan ook al vele jaren aan de club. Een goed voorbeeld is Friskes Assurantiën. Paul Friskes besloot, door het goede gevoel, zijn sponsorcontract weer voor 3 jaar te verlengen.
Win-Win
De ondernemers gaven aan lokale sponsoring zeer effectief te vinden bij het krijgen van meer business bij hun belangrijkste doelgroep. Die zit namelijk ook in de regio. Zij merken dat hun investering rendement oplevert. Door het clubs mogelijk te maken meer te bieden aan hun leden, ontstaat een ‘boost’ in de gunfactor. De lokale verbindingen tussen amateursport en sponsors blijken een ijzersterke win-win-factor.
Sponsoring is belangrijker dan ooit
De behoefte aan support is ook groot. Amateurverenigingen hebben het zwaar. Zeker door de energiecrisis. Ze draaien op vrijwilligers. Zij willen sport toegankelijk houden voor iedereen. Dat sponsors daarvoor ontzettend belangrijk zijn, is voor mij wel duidelijk. Die dankbaarheid geven clubs terug. En daarvan was ik getuige.
Ondernemer? Neem eens contact op met een vereniging in onze wijk. Ga bij de jeugdtrainingen kijken. Volg een wedstrijd. Kijk naar de reclames langs de velden. Ga dan een bakkie koffie drinken over de mogelijkheden. De clubs zijn je dankbaar.