En toen waren we in eens al vijf edities verder: het eerste jaar BuitenhofBruist zit erop! Een idee wat al een aantal jaar in onze hoofden bestond, werd vorig jaar juni werkelijkheid: onze eigen wijkkrant met als impactmissie om onze eigen buurt te versterken, te inspireren en te inspireren als betrokken buurt. Een krant die onze wijk Buitenhof positief op de kaart zet, zodat het image voor zowel ondernemers als bewoners verbetert.
BuitenhofBruist is gegroeid afgelopen jaar naar een oplage van 15.000, die verspreid wordt in Buitenhof, Voorhof, een stukje Voordijkshoorn en Tanthof. Meer dan 25 bewoners bezorgen zelf als vrijwilligers onze krant. Er is een mooi systeem ontstaan van fietskoeriers die de kranten bij de bewoners zelf afgeven, en ook de krant verspreid om meer dan 15 uitdeelpunten.
De krant draait op onze buurtredactie, bestaande uit 9 personen – van vormgever, redacteur en coördinator. Inmiddels is er een mooie structuur ontstaan waarbij er binnen een week na de deadline de krant op de deurmat kan liggen! De vormgeving en stijl is gegroeid, geprofessionaliseerd zonder het persoonlijke karakter te verliezen.
Na een jaar hebben we middels een online- en straat enquête lezersonderzoek gaan. Uit het onderzoek komt dat meer dan 90% het op prijs tot zeer op prijs stelt BuitenhofBruist te ontvangen, bijna 40% lees de krant helemaal, en nog zo’n 23% voor minstens de helft. De ondervraagden gaven aan minstens 20minuten leestijd te besteden aan de krant en waarderen de krant met een 7,6! Er waren bijna alleen maar complimenten over onze krant! Dit zijn de resultaten van ca 100 enquêtes, via een QR-code op de achterkant van de krant (editie april) en op straat op verschillende plekken in de wijk. Uiteraard is dit niet een volledig a-selecte streekproef maar deze resultaten zijn bemoedigend.
We zijn trots op het resultaat. Komend seizoen gaan we door om BuitenhofBruist – zowel in de gedrukte als online versie – verder te laten groeien om betrokken buurtnieuws te delen!